« Honda Ruckus pe perne = gangstareala pe scooter! Antireclama: Probleme cu Audi A7 »
Home » Exclusiv TH, Noutati » Toyota GT86 Drive-test: Verdictul TuningHost

Toyota GT86 Drive-test: Verdictul TuningHost

Articol publicat in data de 7 April 2013 – 1,160 vizite

Toyota GT86 Drive-test: Verdictul TuningHost

A trecut aproape un an de cand “Toyobaru” a lovit piata auto cu un proiect iesit din comun, un concept care parea un vis frumos dar indepartat pentru multi pasionati. Problema este ca in acest an am auzit atatea pareri,  laude si critici incat pur si simplu nu stiam ce sa cred. Sunt sigur ca si tu ai vazut atatea teste la televizor sau pe internet si tot atatea afirmatii precum “masina e submotorizata” sau “o masina de echilibrata“. Nici macar la Salonul de la Geneva nu a fost nimeni in stare sa faca o afirmatie despre ea fara sa ridice un pic din umeri!

Pai nu se poate asa ceva ma nene, o masina la care s-a lucrat atat de mult si sa nu vina nimeni sa puna punctul pe “i”? Un coupe cu tractiune spate si diferential cu patinare limitata (sau pe romaneste, LSD), o viziune Toyota finisata in fabrica Subaru, o experienta combinata intre si Impreza dar totusi sa mai existe semne de intrebare? Eu unul chiar simteam nevoia sa raspund la toate intrebarile pe care le auzeam in jur, sa confirm sau sa infirm parerile publicate si sa vad exact cum sta treaba cu acest coupe.

Si uite asa am ajuns in contact cu reprezentatii Toyota Pitesti si trebuie sa recunosc ca am profitat de faptul ca vorbeam aceeasi limba (si ca s-o dam pe fata, mai rar asa ceva pe la noi) dar si de amabilitatea lor si i-am convins sa puna la bataie un exemplar de , ca sa incercam sa mai clarificam din lucruri, impreuna.

Zis si facut! Voi sari peste istoria masinii, specificatiile tehnice si alte informatii de tip Wikipedia (unde chiar e o pagina bine documentata despre masina) si voi trece direct la aspectele “umane” ale masinii, adica la impactul vizual si felul in care se conduce. Toyota pe care am avut-o la dispozitie a avut culoarea neagra si niste jante cu spite negre, un setup care as putea zice o dezavantaja, in special din pricina jantelor. Chiar si asa, pe strada masina atrage o gramada de priviri nedumerite, design-ul si linia ei fiind fara indoiala din afara cotidianului. Nu ma pot abtine sa nu spun ca o suspensie mai joasa si niste jante mai mari ar schimba radical design-ul masinii (asa cum am tot vazut in poze) insa felul in care vine din fabrica este mai mult decat decent pentru o masina de zi cu zi. Pentru mine, culoare rosie de la interior regasita pe volan, schimbator, scaune si fete de usi parca este putin cam mult, clientii avand insa la dispozitie si varianta neagra a interiorului. “Plasticele” nu dezamagesc, cu toate ca mi-ar fi placut sa foloseasca un alt material pe trim-ul care inconjoara navigatia si se continua pana in fata pasagerului. Chiar si asa, feeling-ul dinauntrul GT86-ului este foarte placut, ceasurile de bord sunt foarte bine gandite, mi-a placut foarte mult ideea de a pune un display digital pentru viteza chiar pe turometru, gasind astfel cele mai importante informatii chiar in centrul panoului de instrumente. Volanul a fost gandit strict pentru a fi practic in sesiuni de condus sportiv, fara comenzi sau alte chitibusuri, dar cu o grosime si un diametru potrivit. La fel ca si frana de mana, schimbatorul de viteze este foarte la indemana iar lui mi-a adus aminte de shortshifter-urile WRX -urilor, o cursa foarte scurta si precisa! Iar ca bonus, frana de mana poate tine loc si de cotiera :)

Scaunele ofera un suport lateral foarte bun fara sa fure din confortul pasagerilor, un aspect care il ofera din ce in ce mai putine masini sportive din ziua de azi. Cat despre bancheta din spate, nu te lasa pacalit de acel “2+2” declarat de producator, doar daca ai doi caini/pisici. Nu zic ca e inutila, sunt sigur ca devine foarte practica atunci cand ai mai mult de cele doua-trei geamantane care intra in portbagaj.

Ce-i drept, masina asta nici nu trebuie sa care oameni sau bagaje. Mi-am dat seama de la a doua curba care este scopul ei: distractia! Totul este gandit de asa natura incat sa-ti creeze conditii pentru a te distra: ambreiajul cupleaza imediat, vitezele le schimbi doar din incheietura, motorul isi modifica reactia de la 4500rpm si uite asa incepe partea cu adevarat interesanta a masinii. Stim foarte bine ca tractiunea spate + LSD creeaza conditiile perfecte pentru derapaje controlate, powerslide-uri, drift-uri sau cum vrei tu sa le spui. Din acest motiv, GT86-le beneficiaza de trei moduri de joaca: VSC Sport , TRC off si… ei bine, al treilea nu are chiar o denumire insa scoate in plus si ASC-ul. Al patrulea mod, cel cu toate sistemele active este cel non-fun, actionand imediat ce simte ceva neinregula, in timp ce VSC Sport-ul permite o alunecare moderata, avand un rol de a te indrepta fara sa fii nevoit sa faci vreo ghidusie cu volanul. VSC Sport este modul perfect prin care poti testa limita de aderenta a masinii si reactia ei in derapaje. Exact asta mi s-a parut potrivit de facut pentru inceput, insa nu mi-a luat mult sa-mi dau seama ca adevarata fata a masinii se vede abia dupa ce tii 5 secunde apasat butonul de control al tractiunii si electronica te paraseste. Partea misto este ca si atunci cand ai toate sistemele scoase, LED-ul de ASC tot palpaie in bord atunci cand simte ca pierde aderenta, chiar daca nu actioneaza cu nimic. Asta impreuna cu light-ul si sunet-ul aferent fac bordul sa arate foarte bine atunci cand masina e la joaca.

Ce inseamna joaca pentru Toyota GT86? Pai… cam orice curba! Cu toate cele scoase, masina rupe aderenta foarte devreme si nu ramane decat sa abordezi curba cum preferi. Greutatea impartita impresionant in 53% pe fata si 47% pe spate se simte imediat in conditii extreme si asta face masina foarte controlabila chiar si in derapaje la unghiuri mari.  Si stiu ca am spus ca n-o sa ma arunc in informatii de Wikipedia insa faptul ca motorul este pozitionat mai jos ca la si destul de “in spate” chiar face diferenta. Stabilitatea masinii este ireprosabila, suspensia fiind rigida dar intr-un fel in care nu-ti clantane dintii atunci cand treci peste o sina de tramvai, si chiar si-asa nu am avut nicio clipa senzatia ca pierde controlul sau sa simt un “ruliu” neplacut. Interesant este ca la transferul de mase din timpul derapajelor volanul nu se arunca in sens invers, asa cum m-as fi asteptat, ci ramane pe pozitie, ceea ce face un pic dificila continuarea driftului insa ajuta foarte mult la revenirea pe linie dreapta in conditii de siguranta.

Cei 200cp si 205Nm incep sa se simta incepand cu 4-5000rpm, o turatie la care motorul isi schimba atat sunetul cat si reactia. Si aici ajungem la cea mai populara intrebare despre aceasta masina: este sau nu suficienta puterea acestui motor? Depinde de fiecare in parte! Daca vrei sa scoti timpi buni pe sfert de mila sau sa alergi pe autostrada, nu, nu este suficienta puterea. Daca vrei sa te dai pe circuit (sau trasee de indemanare) ori vrei sa inveti cum sta treaba cu tractiunea spate, da, puterea este mai mult decat suficienta!

Si cu asta declar verdictul pentru Toyota GT86. Este un coupe perfect pentru cei care se initiaza in ale RWD-ului. Si nu, daca pana acum ai condus un BMW sau Mercedes nu inseamna ca esti deja initiat! LSD-ul GT86-ului te impinge imediat catre derapaj, evident ca mai mult decat in cazul unui diferential deschis, insa nu te pedepseste asa rau ca in cazul unui M3, de exemplu. Sigur ca nu vorbim de aceeasi putere dar defapt aici este cheia. Daca vei intreba un posesor de M sau AMG iti va spune ca nu e suficenta putere, dar ei stiu prea bine cat de usor au fost pedepsiti in situatii limita!

Ei bine, asta nu se va intampla cu Toyota GT86. Iti va permite sa gresesti unghiul volanului cu cateva grade atunci cand vrei sa faci un drift si nu te va arunca spre pereti atunci cand esti pe circuit si vrei sa scoti un timp bun. Nu iti va permite nici sa faci spectacul cu fum la cur pentru ca acolo ai nevoie de putere serioasa dar acolo si compromisurile sunt pe masura. Pot spune ca are acelasi target ca dar cu imbunatatiri majore influentate de LF-A sau WRX STI, este o masina cu o putere onesta pentru cei care au retineri in ceea ce priveste RWD.

Un lucru e clar: te vei distra cu aceasta masina. Eu unul am facut-o si as face-o din nou oricand, cu mare placere. Cauciucuri sa ai…

Multumiri speciale Toyota Pitesti!

Ah, si asa cum v-ati obisnuit, galeria foto la rezolutie mare o gasiti pe Facebook!

 


Articole similare cu "Toyota GT86 Drive-test: Verdictul TuningHost":
  • Poze cu BMW X6 negru mat - 17 October, 2008;
  • Direct din Hawaii, Toyota LS400: Aloha stance - 22 January, 2010;
  • VW Scirocco widebody cu faruri de Audi R8 - 8 January, 2010;
  • Nissan Skyline V36 370GT SunLine Racing - 20 July, 2010;
  • Tokyo Show 09: Toyota FT-86 iese la iveala - 26 October, 2009;
  • Tag-uri: » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » »

    Un comentariu »
    Discuta despre "Toyota GT86 Drive-test: Verdictul TuningHost":

    Comments

    comments

    Te rugam sa pastrezi un limbaj decent. Ramai pe subiect si fara spam.

      Aboneaza-te la comentarii via RSS