« Hennessey Venom GT: de la 70mph pana la 215mph N-ai cum: Jante glow-in-the-dark »
Home » Featured, Noutati » Eleronul: un element util sau doar de design? (video-demo inclus)

Eleronul: un element util sau doar de design? (video-demo inclus)

Articol publicat in data de 17 September 2011 – 5,309 vizite

Eleronul: un element util sau doar de design? (video-demo inclus)

Vedem tot timpul masini care au ba eleroane imense, ba eleroane mici si finute in timp ce la unele masini lipsesc complet. De multe ori apare intrebarea daca eleroanele de pe portbagaj sunt cu adevarat utile sau au doar un rol estetic. Vedem masini ca sau care vin cu eleroane mari inca din fabrica, in timp ce altele, precum BMW M5 sau Audi RS4, au doar niste “buze”.

In limba romana, termenul de eleron este definit ca “Fiecare dintre aripioarele de comandă ale cârmei transversale a unui avion, prin manevrarea căreia se realizează mișcările în zbor ale avionului” deci din start avem o neintelegere in ceea ce priveste denumirea acestui element. Verificand termenii din limba engleza gasim ca “eleronul” nostru poate fi numit in doua feluri: “spoiler” sau “wing”. Cele doua nu sunt sinonime iar scopurile lor sunt diferite, chiar daca la prima vedere par sa reprezinte acelasi lucru.

Spoilerul poate fi de doua feluri: spoiler fata sau spoiler spate. Pentru rezultate optime este necesara folosirea ambelor piese, spoilerul fata fiind o prelungire care se monteaza sub bara fata iar spoiler spate reprezentand piesa care se monteaza pe portbagaj. Denumirea de “spoiler” se foloseste in mod gresit in limba romana pentru a descrie intreaga bara fata, din cauza confuziei cu spoilerul fata de care ziceam mai sus, acea prelungire a barei fata.

Rolul spoilerului fata este de a devia aerul astfel incat sa nu se ridice partea frontala a masinii la viteze mai mari dar si pentru a devia aerul din dreptul rotilor catre zone mai aerodinamice. Spoilerul spate este menit sa elimine turbulentele care apar in spatele masinii  din cauza diferentei dintre plafon si portbagaj. Cele doua tipuri de pot fi gasite atat pe masinile de strada, cat si pe cele dedicate competitiilor auto.

Aripa (wing) este folosita in special in din cauza costurilor mari necesare pentru a o face utila, fiind necesare teste in tuneluri de vant si o reglare foarte atenta pentru un efect optim. Masinile de Formula 1, de exemplu, folosesc o combinatie intre wing si spoiler. Aceste aripi pot fi reglate pentru mai multe rezultate, fiind capabile sa reduca subvirarea, sa usureze supravirarea sau pur si simplu sa permita masinilor sa abordeze curbe cu viteze mai mari.

Pe langa folosirea gresita in limba romana a termenului de “spoiler” observam ca atat spoilerele cat si aripile au roluri foarte importante in comportamentul masinii, importanta lor crescand o data cu cresterea vitezei cu care se deplaseaza masina.

Important de stiut este ca folosirea unor astfel de elemente strict pentru design poate sa nu aiba nici un efect dar de cele mai multe ori poate avea efecte negative. Acesta ar fi cazul multor dintre produsele aftermarket gasite pe piata, la foarte mici. Tocmai din acest motiv, unii producatori prefera sa nu foloseasca deloc aceste elemente, decat sa le foloseasca si sa puna in pericol stabilitatea masinii la viteze mari.

Totusi, oricata teorie ar exista si oricate explicatii s-ar gasi, influenta acestor elemente se vede cel mai bine live, pe circuite, acolo unde aerodinamica joaca un rol extrem de important in obtinerea unui rezultat bun dar si in siguranta celui aflat in masina. Tocmai pentru a arata asta avem un filmulet in care un isi pierde spoilerul spate la 240km/h. Spoilerul era aftermarket, nu era cel cu care a venit masina din fabrica.

Discutii pe aceasta tema si poze cu masina dupa accident gasiti aici.


Articole similare cu "Eleronul: un element util sau doar de design? (video-demo inclus)":
  • VW Golf GTi Performance - 4 January, 2010;
  • Fiat 500 by Rieger - 7 February, 2009;
  • Lexus IS-F tunat de Wald International - 2 December, 2008;
  • 2010 Mazda 3 MPS sau Mazdaspeed3 - 24 March, 2009;
  • Wimmer RS Porsche GT2 Speed Bi-Turbo - 30 November, 2009;
  • Tag-uri: » » » » » » » » » » » » » » » » » » » » »

    Discuta despre "Eleronul: un element util sau doar de design? (video-demo inclus)":

    Comments

    comments

    Te rugam sa pastrezi un limbaj decent. Ramai pe subiect si fara spam.

      Aboneaza-te la comentarii via RSS